2008. március 1., szombat

Csak semmi pánik

A kertészkedés miatt gyakran nézem az időjárás jelentést. Eleinte csak az Országos Meteorológiai Szolgálat lapját figyeltem. Azután mivel a prognózisuk gyakorlatilag semmilyen összefüggésben nem volt a tényleges időjárással, felhagytam velük. Egy rövid ideig, amikor nem csak a nagyvárosokra lehetett keresni, hanem Magyarország minden helységére adtak előrejelzést, szinte teljesen biztos volt a prognózisuk. A jó világ azonban nem tartott sokáig, újra visszatértek ahhoz, hogy csak néhány nagyváros időjárását jelzik előre.

Ezért aztán nagyon örültem, amikor találtam egy alternatív online időjárás jelentést, a MetNetet. Egy jó ideje már mind a két lapot nézem. Pontosabban egyre inkább áttértem ez utóbbira, mert azt tapasztaltam, hogy az Országos Meterológiai Szolgálat prognózisai – ahogy az a legszebb hetvenes és nyolcvanas években az egész vonalon szokás, sőt kötelező előírás volt – inkább a nép megnyugtására, mintsem az időjárás pontos előrejelzésére törekednek.

Hónapok óta döbbenten figyelem, hogy az OMSZ előrejelzései rendre jóval kevésbé szélsőséges adatokat prognosztizálnak, mint a MetNet. S ez nekem, mint kerttulajdonosnak egyáltalán nem mindegy. Mert ha mondjuk a az OMSZ mínusz 1 - plusz 4 fokos előrejelzésén felbátorodva beindítom a locsolórendszerünket és valójában nem mínusz 1, hanem a MetNet prognózisa szerinti mondjuk -10 fok lesz, akkor az egész rendszerünk szétfagy.

Ma két óra körül leültem, hogy imádkozzak egy beteg barátnőmért. Nem sokkal azután, hogy elkezdtem, iszonyatos szél támadt, úgyhogy gyorsan hozzátettem azt is, hogy még magunkért is, hogy a vihar ne okozzon nekünk nagyobb károkat. Mikor itt tartottam, éppen repültek a tetőnkről a palák.

Negyedóra alatt elült az a borzalmas szél. Kimentünk megnézni a károkat. Hála Istennek, nálunk néhány lerepült palán kívül nem volt komolyabb gond. Az egyik szomszédunkban azonban a vihar tövestül kitépett egy tízméteres, teljesen egészséges fenyőfát, a másikban pedig egy megtermett cseresznyefát döntött ki. Néhány házzal arrébb szintén kidöntött egy nagy fát. De ők még mindig jobban jártak, mint az, akinek a patak másik oldalán a szél levitte a háza tetejének a felét.

Rögtön megnéztem az internetet, hogy ez mekkora szél lehetett.

A MetNeten a következőket találtam:

14:47:59. Budapest IX. - Pöttös utcai metróállomás: "Max széllökés a vihar átvonulásakor 127 km/h!"

14: 40: 12. Budapest XI. - Újbuda: "Elvonult a zivatar, a szél csökkent, csatatérré vált az utca a gallyaktól és alkarnyi vastag faágaktól. Itt épületkár szerencsére nincs, de a fák megsínylették."

14: 39: 28. Budapest XVIII. - Lőrinci vasút állomás: "A szomszéd tűzfala 15 perce dőlt át hozzánk a viharos széltől."

14: 36: 08. Budapest XI. - Gazdagrét: "KATASZTRÓFA HELYZET! a szél letépett a 10 emeletes ház tetejéről több 15-20 nm-es darabot, BETONKOCKÁKKAL együtt! egy autó totálkáros, kettő másik megsérült, elképesztő ami itt történt, tűzoltók dolgoznak jelenleg is."

14: 29: 36. Gyömrő: "KITÖRTE A VIHAR A FENYŐINKET A KERTBEN!"

14: 17: 31. Budapest XVI. - Rákosszentmihály: "Iszonyat vihar van odakinn, jéggel és orkán széllökésekkel!"

Megnéztem az OMSz lapját is. Ők ugyan előre jelezték, hogy akár 100 km körüli széllökések is várhatók, de amikor a mért adatokat néztem, ott csak jóval alacsonyabb értékeket találtam. Gondoltam, biztos nem tudom jól, hogy is kell az UTC-t ászámolni rendes időre, majd megnézem és visszatérek. Délután, amikor megtudtam, hogy az UTC-hez egy órát kell hozzáadni, hogy a nálunk ténylegesen mért időt kapjuk meg, nagy várakozással újra belenéztem a mért adatokba. A következőket találtam:

Két órára, (13 UTC-re) 32 km/órás szelet mértek, három órára (14 UTC-re) pedig 29 km/órásat. Ugye mennyivel megnyugtatóbb, mint a MetNet adatai?

Egy órája, amióta ezt a bejegyzést írom, egyfolytában hallom, hogy teljes erővel tombol kint a szél. Az OMSZ mért adatai szerint kilenckor (20 UTC) Budapesten 34 km/órás szél fújt. Úgyhogy most gyorsan megyek is imádkozni, hogy nehogy ez a 34 km/órás szél elvigye a házat.

Nincsenek megjegyzések: